Hari raya Idul Adha atau bisa disebut juga hari raya Qurban karena identik dengan penyembelihan hewan qurban yang dirayakan oleh umat Islam setiap tanggal 10 bulan Dzulhijjah. Sejarah panjang yang mengawali penyembelihan hewan qurban ini dikisahkan terjadi pada zaman Nabi Ibrahim Alaihi Salam, ketika itu ia akan menyembelih putranya yakni Nabi Ismail Alaihi Salam sebelum akhirnya diganti dengan seekor kibas (domba) oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Sebuah ketaatan yang luar biasa ini dilakukan oleh Nabi Ismail dan ayahnya yakni Nabi Ibrahim, lantas pelajaran apa yang bisa kita petik dari awal sejarah qurban ini? Kemudian bagaimana penafsiran KH. Bisri Mustofa terhadap ayat-ayat tentang qurban? Maka tulisan ini akan sedikit membahas mengenai hal-hal tersebut.
Ibadah qurban sendiri bisa dimaknai sebagai bentuk kepasrahan seorang hamba kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala untuk mendekatkan diri kepada-Nya. Perintah untuk berqurban ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala wahyukan dalam Alquran QS Al-Kautsar [108]: 1-2:
إِنَّآ أَعْطَيْنَٰكَ ٱلْكَوْثَرَ۞ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَٱنْحَرْ
“Naliko putro kakunge kanjeng Nabi asmo Qosim kepundut, Al ass bin wail nuli anjuluki kanjeng Nabi, dijuluki Abtar kang coro jowone: Cures, ora due turun kakung. Nuli Allah Ta’ala nurunake surat iki: Ingsun Allah wus mutusake maringi siro (Muhammad) keparinggan telogo kautsar (kanggo sediyan ngombene poro umat Muhammad ono ing waktu pakewuh besuk) siro sholato lan nyembeleho qurban.” (Tafsir al-Ibriiz Qs. al-Kautsar [108]: 1-2)
Asal mula qurban ini berawal dari lahirnya nabi Ismail Alaihi Salam. Ketika itu Nabi Ibrahim Alaihi Salam tidak memiliki anak hingga sampai di masa tuanya, kemudian beliau berdoa kepada Allah SWT.
“Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang saleh.” (QS Ash-Shafaat [37]: 100).
Maka dengan kisah panjangnya, Nabi Ibrahim pun dikaruniai anak yang lahir dari istrinya yang bernama Hajar. Ketika Nabi Ismail Alaihi Salam mencapai usia remaja, Nabi Ibrahim Alaihi Salam mendapat mimpi bahwa ia harus menyembelih Ismail puteranya. Mimpi seorang nabi ini adalah salah satu dari cara turunnya wahyu Allah Subhanahu Wa Ta’ala, maka perintah yang diterimanya dalam mimpi itu harus dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim Alaihi Salam.
Nabi Ibrahim Alaihi Salam pun menyampaikan isi mimpinya kepada nabi Ismail untuk melaksanakan perintah Allah Subhanahu Wa Ta’ala untuk menyembelih putranya, Ismail Alaihi Salam.
“Bareng putrane wus yuswo pitung tahun, Nabi Ibrahim nompo wahyu supoyo nyembelih putrane, Nabi Ibrahim ngendiko: He anak ingsun ngger!!! Ingsun supeno sakjerone sare, menowo ingsun nyembeleh marang seliramu, coba pikiren kepriye mungguh seliramu? Ingkang putro matur: Bapak dalem aturi nindaake perintah ipun Allah Ta’ala, dalem Insya’ Allah Ta’ala mboten badhe mbangkang, nanging badhe sabar.” (Tafsir al-Ibriiz, QS. Ash-Shafaat [37]: 102)
Nabi Ismail meminta ayahnya untuk mengerjakan apa yang Allah Ta’ala perintahkan kepadanya. Dan beliau berjanji kepada ayahnya akan menjadi seorang yang sabar dalam menjalani perintah itu. Sungguh mulia sifat Nabi Ismail Alaihi Salam, kemudian Allah Ta’ala memujinya di dalam Al-Qur’an:
“Andorono, Muhammad! Sejarahe Nabi Ismail kang kesebut ing kitab al-Qur’an. Temenan Ismail iku wong kang temen janjine (ora tahu janji kejobo mesthi nuhoni) lan Ismail iku dadi utusan lan dadi Nabi (nindaake syari’ate romone yoiku Nabi Ibrahim ono ing Qobilah Jurhum: iyo iku sak golongan saking wong Yaman kang manggoni ono ing Makkah). (Tafsir al-Ibriiz, QS. Maryam (19): 54).
Kemudian Nabi Ibrahim membaringkan anaknya dan bersiap melakukan penyembelihan, demikian Nabi Ismail pun mengikuti intruksi yang diberikan ayahnya. Dari sini terlihat bahwa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail memiliki sikap keteguhan, ketaatan, dan kesabaran dalam menjalankan perintah Allah sekalipun harus mengorbankan anaknya begitupun Nabi Ismail yang mengorbankan nyawanya, karena sejatinya semuanya adalah milik Allah Subhanahu wa ta’ala.
Saat Nabi Ibrahim Alaihi Salam hendak mengayunkan parang, Allah Ta’ala menggantikan tubuh Nabi Ismail dengan sembelihan besar, yakni berupa domba jantan dari surga, berwarna putih, bermata bagus, dan bertanduk.
“Sakjatine perintah nyembelih anak iku, cobo kang banget terange, mulo bareng wus terang tunduke Nabi Ibrahim sak putrane, Allah Ta’ala paring tebusan, ngijoli putro mau kelawan wedus gibas sangking suwargo, minongko kurbane Nabi Ibrahim, lan Allah Ta’ala netepake onone pangelembono marang Nabi Ibrahim, ono ing umat akhir-akhir. (nganti dino iki, kanthi onone tindakan qurban, asmane Nabi Ibrahim isih disebat-sebut. Salam saking panjenengan ingsun Allah Ta’ala, tetepo marang Nabi Ibrahim, ora bedo koyo piwales kang mulyo iku, Allah Ta’ala males marang wong-wong kang podho gawe bagus, temenan Ibrahim iku golongane kawulone Allah kang podho iman. (Tafsir al-Ibriiz, Qs. Ash-Shafaat [37]: 106-111)
Kejadian tersebut merupakan mukjizat dari Allah yang hendak menegaskan bahwa perintah pengorbanan yang dilakukan Nabi Ismail A.S itu hanya suatu ujian bagi Nabi Ibrahim Alaihi Salam dan bagi Nabi Ismail untuk menguji sampai sejauh mana cinta dan ketaatan mereka kepada Allah SWT. Dan ternyata keduanya telah lulus dalam ujian yang sangat berat itu. Nabi Ibrahim Alaihi Salam telah menunjukkan kesetiaan yang tulus dengan mengorbankan puteranya untuk berbakti melaksanakan perintah Allah Ta’ala.
Sedangkan Nabi Ismail tidak sedikit pun bimbang dalam menjalankan perintah Allah Ta’ala dengan menyerahkan jiwa raganya untuk dikorbankan. Dari sinilah asal permulaan sunah berqurban yang dilakukan oleh umat Islam pada hari raya Idul Adha di seluruh pelosok dunia.
Dalil-dalil berkurban pun terdapat pada ayat lain dalam Alquran yang kemudian akan diterangkan menggunakan tafsir al-Ibriiz, salah satu dalilnya terdapat dalam QS. al-Hajj [22]: 34, 36, 37.
(34) : “Sekabehane umat iku, masing-masing podho ingsun paringi aturan-aturan qurban (dadi aturan qurban iku ora naming khusus umat Muhammad, nanging ugo umat-umat sakdurunge umat Muhammad podho keparingan aturan qurban) kabeh mau, supoyo umat-umat podho eling nyebutasmane Allah Ta’ala atas rizki-rizki kang diparingake dening Allah Ta’ala rupo rumangkang – rumangkang rojokoyo. Pangeran iro kabeh iku Pangeran kang Moho Tunggal, mulo kudu naming marang panjenengane dhewe siro kabeh podho tunduko! (siro Muhammad! Ambebungaho marang wong-wong kang podho tha’at tawadu’).”
Muhimmah: Dzikir kang diwoco naliko nyembeleh Qurban iku mengkene: “Allahu akbar, laa ilaaha illallaah wallahu akbar, Allaahumma inna haazaa minka wailaika.”
(36) : “Unto-unto Qurban kang dihadiahake menyang tanah Haram iku, tumerep siro kabeh, ingsun dadeake minongko dadi tondo kaagungane Agomone Allah. Siro kabeh podho oleh kabagusan ono ing unto-unto hadiah iku (ono ing dunyo lan akhirat). Mulo siro kabeh podho nyebuto asmane Allah naliko nyembeleh hadiah-hadiah mau. Unto-unto disembeleh netepi tingkah podho ngadek sikil telu mengko arikolo lambunge wus tibo ono ing bumi (ateges sakwuse disembeleh) siro kabeh podho mangano sebagian saking unto-unto mau, lan siro kabeh podho aweho mangan marang wong-wong kang teriman , lan wong ngemis. Ora bedo karo anggon ingsun ngereh unto-unto mau kanggo kamanfaatan iro kabeh (koyo ditumpaki lan liya-liyane) kabeh mau supoyo siro kabeh podho sukur nyukuri nikmat-nikmate Allah Ta’ala.
(faidah) (1) Mangan daging korbane dhewe iku hukume ora wajib balek sunnah (2) nyembeleh unto didadeakeiku carane mengkene: sikile unto kang ngarep sisih kiwo ditekuk, ditaleni sahinggo naming ngadek sikil telu nuli ditibani gaman gulune. Aturan kang mengkene iki ora wajib, naming sunhhah. Dadi umpomo disembelih koyo aturane nyembelih sapi. Ateges digelimpangake miring iku yo keno. Wallau a’lam (3) Al qoni’u lan al mu’taru iku karo karone wong faqir, yen al qoni’u iku wong faqir kang ora tahu njalok-njalok, yen al Mu’taru iku wong fakir kang biasa njalok-njalok lan ngarep-ngarep.
(37) : (wong-wong kafir makkah iku yen qurban nyembeleh unto, gethe diolet-oletake ono ing ka’bah, daginge dipoong-potong dilempet ono ing kiwo tengene Ka’bah, anggepane kang mengkono iku di ridhoni dening Allah Ta’ala, nuli ayat iki tumurun). Allah Ta’ala ora mundhut daging unto qurban, lan ora mundut getih unto qurban, tetapi Allah Ta’ala mundut taqwa saking siro kabeh (ateges amal-amal kang sholih kang dibarengi iman iku, kang biso tumeko marang Allah Ta’ala lan diterimo marang Allah Ta’ala) ora bedo karo kang kasebut ngarep mau, ugo Allah Ta’ala ngereh unto-unto hadiah mau marang siro kabeh, supoyo siro kabeh podho takbir, ngegungake Allah Ta’ala kerono anggone nuduhake Allah Ta’ala marang siro kabeh. Lan siro bebungaho marang wong-wong kang podho nyawijiake marang Allah Ta’ala.”
“Dhawuho siro Muhammad! Sejatine sholat Ingsun lan ibadah Ingsun lan urip Ingsun lan mati Ingsun, iku kabeh kagungane Allah Ta’ala kang nguwasani lan mengerani wong-wong alam kabeh.” (Tafsir al-Ibriiz, Qs. al-An’am [6]: 162)
Ujian yang diberikan Allah Ta’ala kepada keluarga Nabi Ibrahim ini pada akhirnya mengajarkan kepada kita untuk memiliki kesabaran yang besar, ketaatan tanpa tapi, keteguhan iman, dan selalu ingin mendekatkan diri kepada Allah dengan mematuhi segala perintahnya bahkan salah satunya dengan berdzikir.
Wallahu A’lam Bishsawab.
@Nur Aeni – IAT semester 6