Penafsiran Surah Yusuf ayat 33– 34

“Tamu-tamu wadon podo ngendiko” sampun tenurut mawon sampean dateng bendahara sampean “ Nabi Yusuf nuli dawuh” duh pangeran bui langkung ndalem remene ketimbang nuruti ajakan nipun tiang-tiang estri, dalem mesti lajeng mangleng lan dalem lajeng kulungonipun tiang-tiang engkang sami bodho [Bisri Musthofa, Al Ibriz, 674]. Jalaran Panyuwune Nabi Yusuf, Allah Ta’ala nyembadhani allah Ta’ala ngalisake lan nyelametake Nabi Yusuf saking tipu dayane wong-wong wadhon. Temenan allah Ta’ala iku Dzat kang midanget tur iyo mirsani.”

“(Kisah) Sawise terang Nabi Yusuf ora salah, sang patih nuli dhawuh:Yusuf!kadadeyan iki kudu disimpen kang rapet, ojo nganti kerungu uwong sebab ngisin-ngisini banget, dene siro zulaikha’ sijg uwis iyo uwis. Saiki siro taubato lan nyuwuno ngapuro jalaran kesalahan iro. Pancen kedadeyan iki ora biso dirungu dening liyan. Nanging ndilalah zulaikha’ dewe ngomongake bab iki marang wong wadon liyo, koncone. Senajan wadon liyo iki wes diwanti-wanti ora oleh omong-omong nanging kepekso suworo mau iyo pecah nganti kekuarga-keluarga rojo podo pireng. Gandheng kedadean kang mengkono wau, kedadean kang aneh, mulo dadi rerasane wong-wong wadon, semune wong wadon-wadon kang podo krungu podho maido, ingatase garwone patih kok dadi seneng marang abdine. Rasan-rasane wong wadon wadon mau biso  dikonangi dening zulaikha’. Zulaikha ngerti yen dheweke dirasani lan dipaido wong-wong akeh. Ing batin ora narimo, pengendhikone: ah lan wong ora podho weruh bagus lan bergase yusuf mulo podho maido. Umpomo uwong-uwong iku podo weruh rupone yusuf, dheweke mesti podho kepincut dhewe. Wis tak jajale. Kocapa: zhulaikha nuli ngulemi wong wadon-wadon kang podo ngerasani, arep dijak seneng-seneng dhaharan. Bareng wes tekan wektune, tamu-tamu podho rawuh. Zhulaikha nyuguhne buah-buahan lan lading-lading kang landhep-landhep. Bareng wis podo semekta poro tamu miwiti podo dhahar sarta ngempakake ladinge dhewe-dhewe,zhulaikha ndawuhi yusuf supoyo metu, tamu-tamu bodho nyawang baguse yusuf sekolo podo kaget koyok didodok dadane dene ono uwong kok mengkunu baguse. Saking kasengseme olehe nyawang nganti podo ngiris drijine ora podo krasa. Wong wadon-wadon podo mendelo lan dombelong. Nuli zulaikha dhawuh:inggih menika mbak ayu, inggih menika dik rupinipun pria ingkang kulo gandrungi lan panjenengan sami maiben. Meniko pria terus terangipun sampun kulo gujeg, nanging piyambakipun mboten kerso.Lan sameniko inggih sampun sami pireng, kawulo sumpah, menawi pria meniko kapekso mboten purun nuruti menopo ingkang dados pikajeng kawulo, piyambak ipun mesthi badhe kawulo lebetaken bui lan mesthi badhe dados tiyang ingkang ino. Wong wadon-wadon tamu-tamu mau mrayogaaken marang  Nabi Yusuf mengkene: Yusuf sameniko sampeyam kemawon sageta nuruti kersone bendhara sampeyan, katimbang mengke dipun bui. Nabi Yusuf nuli mangsuli: Oh pangeran !bui menggah dalem langkung dalem remeni katimbang nuruti pikajengipun tiyang-tiyang estri meniko. Mbok inggih gusti! Dalem panjenengan dalem reksa. Bilih mboten panjenengan reksa, dalem mesti mengleng dateng pikajengipun titang-tiyang estri meniko.” (QS. Yusuf: 33 & 34, Tafsir Al-Ibriiz)

KH Bisri Musthofa menjelaskan bahwa para tamu-tamu perempuan yang hadir menyarankan agar Nabi Yusuf menuruti perintah Zulaikha. Para tamu perempuan berkata “Sudahlah kamu ikuti saja kemauan tuanmu itu.” Kemudian Nabi Yusuf berkata “Wahai Tuhanku penjara lebih aku sukai daripada mengikuti ajakan perempuan itu, dan lebih baik aku berpaling dan jadikanlah aku termasuk orang -orang yang bodoh.” Setelah terbukti  jika Nabi Yusuf tidak bersalah kemudian raja berkata kepada Nabi Yusuf “Wahai Nabi Yusuf kejadian ini harus di simpan rapat-rapat, jangan sampai terdengar orang lain terutama masyarakat, karena dengan adanya kejadian ini sangat memalukan bagi keluarga kerajaan Mesir. Kemudian untukmu Zulaikha sudah cukup sampai disini kejadian yang seperti ini jangan sampai terulang kembali. Dan bertaubatlah kamu atas kesalahanmu itu. Kejadian ini tidak boleh terdengar orang lain.” Tetapi lama kelamaan ternyata Zulaikha sendirilah yang membeberkan masalah tersebut kepada para perempuan Mesir lainnya, walaupun Zulaikha meminta agar tidak membicarakan masalah tersebut.

Terpaksa masalah tersebut sampai kepada kekuarga kerajaan dan menjadi buah bibir bahkan bahan ejekan oleh para perempuan Mesir. Kemudian Zulaikha berkata pada dirinya sendiri jika perempuan-perempuan tersebut mengejeknya karena belum mengetahui bahwa Nabi Yusuf sangat tampan, jika mereka sudah melihatnya tentu mereka tertarik juga pada Nabi Yusuf dan tidak akan mengejek Zulaikha lagi. Setelahnya Zulaikha mengundang perempuan-perempuan tersebut untuk datang di pesta makan. Setelah tamu-tamu berdatangan Zulaikha sudah menyiapkan atau menyuguhkan buah-buahan dan pisau yang tajam, dan ketika para tamu sudah mulai makam, Zulaikha memerintahkan Nabi Yusuf untuk keluar ke depan menemui para tamu yang telah diundang. Dan ketika Nabi Yusuf sudah keluar dan para tamu melihat Nabi Yusuf, seketika mereka takjub karena terpesona akan ketampanan Nabi Yusuf dan tanpa sadar mereka mengiris jari mereka sendiri. Kemudia Zulaikha berkata “Inilah laki-laki yang aku sukai dan membuat kalian mengejekku, sekarang semuanya sudah melihat betapa tampanannya Nabi Yusuf dan aku bersumpah jika laki-laki ini tidak mau menuruti kemauanku dia harus dimasukkan ke dalam penjara dan menjadi orang yang paling hina.” Para tamu perempuan yang diundang Zulaikha menganjurkan Nabi yusuf agar mengikuti apa yang diperintahkan Zulaikha. Mereka berkata “Wahai pemuda, turuti saja kemauan tuanmu daripada di penjara.” Mendengar hal tersebut Nabi Yusuf menjawab “Penjara bagiku lebih baik dari pada aku menuruti perintah tuanku itu.” “Wahai Tuhanku jagalah diriku, jika tidak engkau jaga pasti diriku akan berpaling kepada kemauan perbuatan keji dari Tuhanku itu.

Menurut pemahamam penulis, inti dari penjelasan KH. Bisri Mustafa mengenai ayat ini adalah ketertarikan Zulaikha kepada Nabi Yusuf yang disebabkan oleh ketampanan yang dimiliki Nabi Yusuf, hingga membuat Zulaikha memutuskan untuk menggoda Nabi Yusuf. Namun dengan adanya keteguhan iman Nabi Yusuf tidak sedikitpun tergoda. Berita bahwa Zulaikha menggoda anak angkatnya terdengar hingga ke pelosok negeri, hingga Zulaikha merasa kesal dan memutuskan untuk mengundang para perempuan agar mengetahui betapa tampannya Nabi Yusuf. Hingga pada akhirnya para perempuan-perempuan Mesir sangat terkesima dengan ketampanan Nabi Yusuf sampai-sampai tidak sadar jika jari mereka ikut teriris pisau yang digunakannya kala memakan buah-buah yang dihidangkan.

Penafsiran Surah Yusuf ayat 35- 36

“Sa’bangdane uwong-uwong akeh khususe poro penguoso podo weruh lan ngerti tondo-tondokebersihane Nabi Yusuf, kapeks arep ngincaroNabi Yusuf sarana alasan kanggo nentremake suasana.” [ Bisri Musthofa,  Al Ibriz, hal. 676]

“Kabeneran kolo iku bareng-bareng mlebu buhi karo Nabi Yusuf budak loro kekar ngabdi ndalem keratn, kang jalaran keno perkoro, dihukum dilebukke buhi wong lr iku: (1) Tukang ngaturi unjuk an rojo, (2) Tukang ngurus daharane rojo. Ono ing buhi, Nabi Yusuf tansah enggelar kaweroh lan ilmune, khususe bab inggne biso na’biri ngimpi. Wasona sak’weneh saking budak loro mahu matur bab ipen atui mengkene “ kulo ngipi rumas kulo, kulo meresi anggur kengge arak. Kang siji meneh matur kulo ngipi rumaos kulo,kulo nyunggi roti, lajeng roti mau dipun tutul manuk. Cobi kulo kekalih nyuwun keterangan tabir impen kulo kekalih.” [Bisri Musthofa,  Al-Ibriz, hal. 677]

Setelah orang-orang mengetahui bersih dan murninya hati Nabi Yusuf, mereka tetap berkeinginan memenjarakan Nabi Yusuf agar menentramkan suasana kala itu. Kebetulan pada saat itu Nabi Yusuf masuk penjara bersama dua orang pelayan kerajaan yang dimasukkan ke dalam penjara karena suatu masalah. Pemuda yang pertama bekerja menyediakan minum raja sedangkan pemuda yang kedua bekerja menyediakan makanan raja. Di dalam penjara Nabi Yusuf tetap mengajarkan pengetahuan dan ilmunya, khususnya keahlian dalam mentakwilkan mimpi.

Pada suatu saat kedua pemuda tersebut bertanya kepada Nabi Yusuf tentang mimpi yang mereka alami. Pemuda pertama berkata kepada Nabi Yusuf “Saya memeras anggurr untuk dijadikan arak”, sedangkan pemuda kedua berkata “Saya bermimpi membawa makanan yaitu roti, kemudian roti tersebut dimakan burung”. Setelah mereka mengutarakan mimpi mereka masing-masing, mereka meminta untuk menerangkan takwil mimpi yang mereka alami. Jadi dalam surah Yusuf ayat 33-34 menceritakan tentang kisah nabi Yusuf dan  Zulakha, dan untuk ayat 35-36 menceritakan tentang dua orang pelayan yang meminta bantuan Nabi Yusuf untuk mentakwilkan mimpinya.

@Binti Nadliratus – Semester 6

Explore More

Bersyukur ala Tafsir Al-ibriz

Tiga Puluh Satu Kali Diingatkan Untuk Syukur “Kito kabeh umat Islam kudu podho sing gedhe syukure, jalaran nikmat-nikmat Allah kang Agung-agung.” (Mustofa bisri) Surah yang mulia dimulai dengan nama Allah,

Pemilu di Tengah Pandemi ? Tetap Patuhi Protokol Kesehatan

Oleh Fahrul Munir فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ

Surah Al-Mulk, Penjaga Tidur bagi Sang Pembaca

Al-Quran merupakan kitab suci yang dijadikan pedoman hidup bagi umat Islam. Segala perintah dan juga larangan dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala terpampang dalam kitab Al Quran. Sebagai umat yang beriman